+30 2106894523 - 2106892263 info@kepsi.gr

MENTAL TRAINING

Το Mental training αναφέρεται στη Νοητική Εκπαίδευση του αθλητή: αντιπροσωπεύει την ψυχολογική προετοιμασία που, παράλληλα με τη φυσική, τη τεχνική και τη τακτική. Στοχεύει να διευκολύνει την επίτευξη μιας βέλτιστης απόδοσης, με έμφαση στην ψυχοφυσική ευημερία του ατόμου.

Το μυαλό και τα συναισθήματα έχουν αποφασιστική επίδραση στην απόδοση και συμβάλλουν στον προσδιορισμό της επιτυχίας ή της αποτυχίας του αθλητή.
Ο αθλητής ερευνά και χρησιμοποιεί συγκεκριμένες διανοητικές στρατηγικές για να διαχειριστεί τα συναισθήματά του, τις σκέψεις του και τις αισθήσεις του σώματος.
Και αυτό συχνά γίνεται ασυνείδητα..
Ωστόσο, μπορεί να συμβεί  ορισμένες στρατηγικές που χρησιμοποιούνται  να εμποδίσουν παρά να διευκολύνουν την επίτευξη ενός στόχου και αυτό υποδηλώνει την ανάγκη
να μάθουμε πώς να τα αναγνωρίζουμε, ώστε να τα βελτιστοποιούμε και να τα χρησιμοποιούμε στο έπακρο.

Σε ποιόν απευθύνεται το πρόγραμμα Νοητικής Εκπαίδευσης;

Οι παραλήπτες είναι οι ίδιοι οι αθλητές (επαγγελματίες ή ερασιτέχνες, σε ατομικά ή ομαδικά αθλήματα).

Η ψυχική κατάρτιση απευθύνεται σε αθλητές όλων των επιπέδων: από τον ερασιτέχνη μέχρι τον επαγγελματία αλλά και σε άτομα που αθλούνται  για λόγους υγείας.

Τι εξασκείτε με την Νοητική  Εκπαίδευση;

Η αυτεπίγνωση (πόροι, δυνατά σημεία, κρίσιμα σημεία) και πως ο αθλητής χρησιμοποιεί τις νοητικές  ικανότητες του.

Οι δεξιότητες που μπορούν να εκπαιδευτούν είναι:

έλεγχος των σκέψεων (αυτο-διάλογος, self-talk)
– η ικανότητα διαμόρφωσης προκλητικών στόχων (ρύθμιση στόχων, goal setting)
– έλεγχος προσοχής (εστίαση, focusing)
– έλεγχος νοητικών εικόνων (νοερή απεικόνιση, imagery)
– διαφοροποίηση ενεργοποίησης (διέγερση, arousal)
– διαχείριση των συναισθημάτων και του στρες

Οι σχεσιακές και επικοινωνιακές δεξιότητες μπορούν επίσης να βελτιωθούν, θεμελιώδεις για τα ομαδικά αθλήματα αλλά και στα ατομικά αθλήματα.

Δουλεύοντας πάνω σε όλες αυτές τις πτυχές, δουλεύεται επίσης έμμεσα και η αυτοεκτίμηση, η αυτο-αποτελεσματικότητα και η εμπιστοσύνη στον εαυτό: πολύ σημαντικά ζητήματα σε όλες τις ηλικίες αλλά κυρίως όταν πρόκειται για εφήβους.

Ποιοι είναι οι στόχοι της Νοητικής Εκπαίδευσης;
– Να έχει ο αθλητής επίγνωση των νοητικών/συναισθηματικών πτυχών του και να συμμετέχει ενεργά στο θέμα της αλλαγής του, εμπλέκοντας τον σε ένα κοινό σχέδιο που θα τον οδηγήσει σε μια  όλο και μεγαλύτερη αυτονομία.
– Να συμπέσει όσο το δυνατόν περισσότερο η δυνατή απόδοση με την πραγματική (βέλτιστη) απόδοση, διατηρώντας πάντα σε πρώτη θέση την ψυχοφυσική ευημερία.

Τι είναι το πρόγραμμα Ψυχικής Εκπαίδευσης;
Το βασικό συστατικό για τη λειτουργία οποιουδήποτε προγράμματος νοητικής εκγύμνασης είναι η εξατομίκευση: κάθε αθλητής είναι μοναδικός και ανεπανάληπτος, είναι ένας  κόσμος από μόνος του και που ποτέ δεν θα είναι  ίδιος με κάποιον άλλον.
Μια άλλη πολύ σημαντική πτυχή είναι η σχέση που δημιουργείται μεταξύ ψυχολόγου και αθλητή. Ο ψυχολόγος ενθαρρύνει τη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης, αποδοχής και μη κρητικής , όπου  ο αθλητής μπορεί να εκφραστεί ελεύθερα. Οποιαδήποτε προτεινόμενη τεχνική θα ήταν αναποτελεσματική, αν αυτή η βασική προϋπόθεση δεν έχει δημιουργηθεί.

Οι θεμελιώδεις φάσεις της νοητικής κατάρτισης είναι:
– η αξιολόγηση της αρχικής κατάστασης
– ο ορισμός των βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων,
– η παρέμβαση, με τη χρήση συγκεκριμένων μεθόδων και τεχνικών για την υλοποίηση αυτών των στόχων
– η (συνεχή) φάση της επαλήθευσης και της αξιολόγησης της υλοποιούμενης δραστηριότητας, με δυνατότητα προσαρμογής του προγράμματος, εάν οι στόχοι έχουν εν μέρει επιτευχθεί.

Η ψυχολόγος συνεργάζεται με τους άλλους επαγγελματίες (προπονητές, γυμναστές,διατροφολόγους) που ασχολούνται με τον αθλητή, σε μια ουσιαστική πολυεπιστημονική προσέγγιση.